Lobby Ètic proposa assignar una quota de reserva per a la contractació pública destinada a les pimes

Maria Recuero: “No volem que ens vinculin amb la definició negativa de lobby, però amb la positiva, la USOC ho és en tota regla”
16 d'abril de 2015
Lobby Ètic i trenta empresaris es reuneixen amb Albert Rivera al Parlament de Catalunya
30 de juny de 2015
Mostra-ho tot

Lobby Ètic proposa assignar una quota de reserva per a la contractació pública destinada a les pimes

Els socis fundadors de Lobby Ètic es lamenten que Espanya estigui per sota de la mitjana europea en les adjudicacions a les pimes en els processos de contractació pública


Barcelona, 27 de maig del 2015.- Després de set anys d’aplicació de la Small Business Act (SBA), la iniciativa europea adoptada l’any 2008 que pretén “explotar millor el potencial de creixement i d’innovació de les pimes”, l’Administració pública espanyola es troba una vegada més “per sota de la mitjana de la Unió Europea” en quatre àmbits com es pot observar a la fitxa informativa de la SBA 2014.

El “pitjor posicionament” a Espanya correspon a la “contractació pública i ajudes estatals” perquè les pimes representen un percentatge molt baix del valor total de la contractació pública, concretament el 21%, mentre que a la UE és del 29%. A més a més, les pimes rarament utilitzen els serveis de contractació electrònica, poques participen en les licitacions públiques i el retard en els pagaments de les autoritats públiques limita el seu accés ja que la mitjana de pagament a Espanya és de 75 dies mentre que a la UE  és de 28,05.

La solució que proposa Lobby Ètic davant d’aquesta creixent desigualtat en l’àmbit de la contractació pública és establir, per una banda, un règim transitori en què es fixi una quota reservada destinada a les pimes en les licitacions públiques i, d’altra banda, fixar lots que permetin l’accés a les pimes en funció de cada sector tenint en compte que hi ha sectors de mà d’obra intensiva en què una empresa de 3.000 treballadors pot considerar-se una pime. A l’actualitat, en molts procediments de contractació pública es restringeix la competència ja que l’accés de les pimes es fa impossible pels elevats imports dels lots que es liciten.

Actualment, la legislació “no és clara” pel que fa a les restriccions de la competència i, en conseqüència, “l’actuació dels òrgans licitadors i les interpretacions dels diferents tribunals són sempre perjudicials per a les pimes”. La proposta que suggereix Lobby Ètic per tal de fer front a aquestes interpretacions confuses és que el fet de fixar els lots i els seus imports, la supervisió acurada de l’agregació i els processos de centralització de compres siguin efectuades pels òrgans de contractació conjuntament amb les organitzacions empresarials representatives de cada sector.

Si s’adopten les mesures proposades per Lobby Ètic en l’àmbit de la contractació pública aconseguiríem que les pimes siguin més competitives i que augmenti la seva mida situant-les al nivell dels països avançats de la Unió Europea.

La UE realitza cada any un informe amb la finalitat de supervisar l’aplicació de la SBA a tots els Estats membres i, en aquestes fitxes, posen de manifest tant els progressos com les deficiències de cada país. En aquest cas, Espanya suspèn en quatre paràmetres que són la contractació pública i ajudes estatals —com ja s’ha vist-, l’accés al finançament, la iniciativa empresarial i el medi ambient.